مبل راحتی کرال ، مبلمان محبوب و مورد استقبال خانواده های خوش سلیقه ایرانی است .
جنس و کیفیت پارچه مبل راحتی از اهمیت بسزایی برخوردار است .

به همین منظور در تولید مبل راحتی کرال از با کیفیت ترین پارچه های مبلی استفاده شده است . این پارچه ها در انواع طرحها (ساده وگلدار) و انواع رنگها قابل سفارش هستند .

ترکیب پارچه های گلدار مبل تک نفره کرال با کوسن های مبل زیبایی بی نظیری به این محصول بخشیده است .
تعداد نشیمن راحتی کرال ، هشت نفره است . نشیمن این مبل بسیار راحت و دوست داشتنی است.
صندلی های تک مبل راحتی کرال ، قابلیت ست کردن با کاناپه دو و سه نفره و  یا ست کردن با طرح گلدار کوسن های مبل را دارد.
پس از سفارش این محصول ، کارشناسان ما ، شمارا برای انتخاب رنگ و طرح پارچه مبلی مورد نظرتان راهنمایی خواهند کرد .

طیف گسترده ای از طرح های ساده و گلدار پارچه مبلی خیال شما عزیزان را در درست کردن مبلمان راحتی مورد نظرتان با دکوراسیون منزل راحت خواهد کرد.

 

انتخاب پارچه

صرف نظر از اینکه مبلمان شما در کجا قرار خواهد گرفت:یک اتاق نشیمن پرتردد،یک محل عمومی مثل فرودگاه، یا در یک اتاق آفتاب گیر، به خاطر استفاده و تماس زیاد و مکرر، پارچه ای باید انتخاب شود که در برابر ساییدگی، خراشیدگی، لک و گرد و غبار مقاوم باشد. به طور کلی پارچه ها از نظر نوع الیاف آن به دو گروه تقسیم می شوند:

۱٫پارچه با الیاف طبیعی

  • الیاف طبیعی مانند:کتان، لینن، پشم، ابریشم، چرم، ویسکوز ریون و استات
  • کتان؛ مقاومت خوبی در برابر سایش، تغییر رنگ و نخ کش شدن دارد. ولی زود لک و چروک می شود.
  • لینن، تحمل کمی در برابر سایش دارد، زود لک و چروک می شود و شستن آن کار آسانی نخواهد بود. بنابراین بیشتر برای محیط های رسمی که تردد کمتری دارند، قابل استفاده است.
  • پشم، مقاوم در برابر تغییر رنگ، نخ کش شدن، چروک و لکه است. اگر به صورت کاملاً طبیعی استفاده شود، در اثر شستشو و تماس با آب حالت کوبیده و نمدی پیدا می کند.
  • ابریشم؛ بسیار ظریف، شکننده، و درخشان است. تنها برای استفاده رسمی در فضاهایی که تردد بسیار کمی دارند پیشنهاد می شود. لکه بری آن کاری تخصصی است.
  • چرم؛ به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن است. مقاوم در برابر سایش، اما در برابر خراشیدگی مقاومت پایینی دارد. با گذشت زمان نرمی و لطافت بیشتری پیدا میکند.
  • ویسکوز ریون ها؛ از خمیر کاغذ ساخته می شوند، بنابراین مقاومت بسیار کمی در برابر آب دارند. جذب رطوبت آنها بسیار بالاست. استحکام خوبی در برابر سایش دارند. نرم، لطیف و درخشنده هستند. زود چروک می شوند. با ترکیب با الیاف مصنوعی (نایلون، پلی استر) جذب رطوبت آن کاهش پیدا کرده و اصلاح می شوند.
  • استات ها؛ هم از سلولوز طبیعی گرفته می شوند و به صورت لیف های استات در می آیند. جذب رطوبت بسیار بالا، مقاومت سایش کم، استحکام کم تارها از خصوصیاتی هستند که با ترکیب با الیاف مصنوعی دیگر (نایلون، پلی استر) اصلاح می شود. مقاومت خوبی در برابر چروک دارند.
پارچه با الیاف مصنوعی
  • الیاف مصنوعی مانند:آکریلیک، پلی استر، نایلون، ریون یا ابریشم مصنوعی
  • آکلیریک؛ الیاف آکلیریک ظاهری شبیه به پشم دارند. در برابر ساییدگی، چروک، لک و تغییر رنگ مقاوم هستند. کیفیت های پایین تر آن ممکن است به مرور زمان پرز بیاندازد. جذب رطوبت کمی دارد و کلاً الیافی مقاوم و بادوام به حساب می آیند. الیافی نرم و سبک هستند.
  • پلی استر؛ استحکام زیاد، خاصیت کشسانی مناسب، مقاومت سایشی زیاد، مقاوم در برابر چروک و حرارت، شستشوی راحت، جذب رطوبت کم، مقاوم در برابر نخ کش شدن، الیاف پلی استر را تبدیل به یکی از پرمصرف ترین الیاف مصنوعی استفاده شده در صنایع نساجی، تبدیل کرده است. این الیاف معمولاً با الیاف دیگر (مصنوعی و طبیعی) ترکیب می شوند. به خاطر بار الکتریکی که ایجاد می کند، دوده و گرد و خاک بیشتری جذب میکند؛ بنابراین زودتر نیاز به شستشو دارد، اما شستشوی آن راحت و آسان است.
  • نایلون؛ معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود و با مواد مصنوعی دیگر ترکیب شده و بافت بسیار مقاومی پیدا می کند. الیاف آن استحکام زیادی دارد و در برابر سایش و چروک مقاومند. جذب رطوبت بسیار کمی دارند.
  • ریون یا ابریشم مصنوعی؛ ظاهری ابریشم مانند دارد، گاهی شبیه به کتان یا لینن است. پارچه ای مقاوم محسوب میشود، اما خیلی زود چروک می خورد.

از آنجایی که پارچه های رومبلی در تماس مستقیم با بدن نیستند و الیاف طبیعی در حالت معمول نسبت به الیاف مصنوعی، دوام بسیار کمتر و مقاومتی کم دربرابر چروک و رطوبت دارند، نگهداری و شستشوی آنها تبدیل به کاری سخت و هزینه بر خواهد شد. بنابراین اکثر پارچه های موجود در بازار ترکیباتی از الیاف طبیعی و مصنوعی و یا ترکیب الیاف مصنوعی با یکدیگر هستند.

 

در صورتی که به هر دلیل جوهر خودکار روی لوازم چرم مصنوعی شما نقش بست، سرعت عمل را فراموش نکنید زیرا در این صورت مقدار کمتری از جوهر به لایه های چرم نفوذ می کند و همچنین تا زمانی که خشک نشده راحت تر می توان آن را پاک کرد.پاک کردن لکه ی جوهر از روی چرم از خراش دادن آن راحت تر است.

چرم به مراقبت نیاز ندارد چون به راحتی تمیز می شود. اما پاک کردن جوهر خودکار مشکل است. برای پاک کردن این لکه های مزاحم مراحل زیر را دنبال کنید.

1 - به محض اینکه لکه ای دیدید آن را پاک کنید. بخصوص جوهر خشک شده که به سختی پاک می شود و باید سریعاً اقدام کرد.
2- ابتدا باید لکه را باید به شیوه ضربه زدن پاک کنید نه به طریقه مالیدن؛ چون در صورت دوم، باعث پخش شدن بیشتر جوهر می شوید.
3- روی دستمال تمیز مقدار زیادی تافت بزنید. روی لکه ضربه بزنید تا زمانی که دیگر جوهری باقی نماند.
4 - با یک پنبه یا پارچه ی نرم لکه را خشک کنید.
5 - پارچه ی دیگری را خیس کرده و به آرامی به حالت دورانی روی لکه بکشید. بعد با یک دستمال نرم آن را خشک کنید.
6 - برای پاک کردن می توانید از صابون چرم یا پاک کننده ی دیگری استفاده کنید. ولی اول برچسب اثاثیه را بخوانید تا مطمئن شوید قابلیت دارد یا نه. می توانید لکه را با آب ولرم و شامپو نیز تمیز کنید.
7 - با کارخانه ی سازنده تماس بگیرید و در مورد جوهر به کار رفته توضیح دهید. شاید خود شرکت، پاک کننده ی مخصوص داشته باشد.
 
از روش های سنتی می توان به پاک کردن لکه ی جوهر با شیر و سیب زمینی اشاره کرد. روی لکه را با شیر بپوشانید یا تکه ای سیب زمینی روی آن بمالید. در هنگام استفاده از سیب زمینی مراقب باشید چون سیب زمینی حاوی مقداری اسید است. بعد قسمت لکه دار را بشویید.
از هر پاک کننده ای استفاده نکنید مگر اینکه مخصوص مبل و چرم باشد. چون باعث آسیب دیدن چرم می شود.

 

لذت خوردن بستنی با ریختن آن روی مبل پارچه‌ای از بین می‌رود، مگر هرچه سریع‌تر قبل از پخش شدن و آسیب رسیدن به پارچه به روش زیر آن را تمیز کنید.

1. بستنی را تا جای ممکن با قاشق از روی پارچه مبلی بردارید.

2- با یک پارچه سفید و تمیز محل لک شده را آن‌قدر تمیز کنید که دیگر بستنی به دستمال منتقل نشود.

3- داخل یک کاسه 2 پیمانه آب سرد بریزید. یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی اضافه کنید و خوب هم بزنید.

4- پارچه سفید تمیز را به آن آغشته کنید. آب اضافی آن را بگیرید و با آن روی لکه ضربه بزنید.

5- با یک دستمال سفید تمیز آن را پاک کنید. بار دیگر دستمال را به مایع آغشته و سعی کنید لکه را برطرف کنید. سپس با یک پارچه خشک تا زمان برطرف شدن لکه این کار را ادامه ده ید.

6- محل مورد نظر را با پارچه تمیز و آب سرد کاملا تمیز و با یک پارچه خشک آب اضافی آن را بگیرید.

7- در صورت باقی ماندن لکه، از لکه‌بر استفاده نمایید. کمی از آن را با یک پارچه تمیز روی لکه بمالید و با دستمال خشک رطوبت را بگیرید. با پارچه تمیز و آب سرد روی پارچه کشیده، سپس خشک کنید.


لکه نوشابه بر روی مبل:

برای از بین بردن لکه نوشابه می توانید کمی نمک بر روی لکه تازه بپاشید و بعد اسفنجی را خیس نموده روی لکه بکشید و سپس با آب گرم به وسیله اسفنج آبکشی کنید.
لکه جوهر بر روی مبل:

اگر لکه مربوط به مرکب سیاه است ابتدا محل را خیس کرده روی آن کمی نمک آشپزخانه بریزید و سپس با پنبه مالش دهید و چنانچه نتیجه نگرفتید مخلوطی از گلیسرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودر دستی خوب شست و شو دهید . البته می توانیداز آب ژاول هم استفاده کنید.

لکه خون بر روی مبل:

بهترین چاره برای از بین بردن لکه خون هم این است که مقداری نشاسته را ( به نسبت بزرگی و کوچکی لکه )در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتاًغلیظی بدست آید . آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بعد از خشک شدن نشاسته ها ، آنها را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.
اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با یک برگ کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود

لکه میوه بر روی مبل:

اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود ، کافی است با آب و صابون آن را بشویید . اگر لکه روی پارچه پشمی بود آب اکسیژنه 20% را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید. اگر لکه روی پارچه های ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید 90% را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید.

لکه چربی بر روی مبل:

برای از بین بردن لکه چربی قسمت لکه شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید . اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با یک برگ کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

لکه نوشابه بر روی مبل :

برای از بین بردن لکه نوشابه می توانید کمی نمک بر روی لکه تازه بپاشید و بعد اسفنجی را خیس نموده روی لکه بکشید و سپس با آب گرم به وسیله اسفنج آبکشی کنید.

اثر سوختگی بر روی مبل :

برای از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار حبه قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود. برای از بین بردن این نوع لکه اسفنجی را به شیر آغشته کنید و روی لکه بمالید .
در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیموی خالص آن را بر طرف نمائید.
چنانچه این لکه پارچه های کرکدار بود ابتدا با کمی شیر خوب لکه را خیس کنید و بعد با پنبه آن را پاک نمائید و در آخر با آب و صابون لکه های حاصل از شیر را بشویید.

 

لکه چربی بر روی مبل :

برای از بین بردن لکه چربی قسمت لکه شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید . اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با یک برگ کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

 

تاریخچه صندلی

 

در طراحی دکوراسیون، مبلمان همواره یکی از مهم ترین بخش هاست و برخلاف تصور برخی شامل بسیاری از وسایل و نه فقط مبل راحتی اتاق نشیمن یا مبل رسمی اتاق پذیرایی است. یکی از مهم ترین المان های مبلمان در بیشتر فضاها صندلی است که در واقع توجه به طراحی آن، سرآغاز گرایش به طراحی مبلمان هم هست. «صندلی» یا شاید هم «سندلی» در تعریف، همان چهارپایه کوچک پشتی داری است که روی آن می نشینند. گرچه صندلی های امروز در زندگی ما گاهی چهارپایه، گاهی پشتی و گاهی هم هیچ کدام را ندارند، حتی گاهی بر روی آن نمی نشینند،

صندلی یک از قدیمی ترین محصولاتی است که به دست بشر ساخته شده و از صدها سال پیش تا امروز به هزاران فرم مختلف درآمده و مورد استفاده انسان قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی تعدادی از معروف ترین و متفاوت ترین صندلی های مدرن می پردازیم که بسیاری از آنها را بدون آنکه بشناسیم، در خانه یا محل کار استفاده می کنیم. صندلی به دلیل کاربرد بسیار و انعطاف پذیری عجیبی که در تغییر فرم، شکل، رنگ و جنس دارد یکی از نخستین اشیایی است که یک طراح را برای طراحی جلب می کند. از این رو تنوع در آن از بسیاری محصولات دیگر بیشتر است. بررسی محصولی چون صندلی در طول چند دهه، جدا از ایده های فراوانی که می دهد، می تواند چیزهای زیادی در مورد ارزش ها و علایق مردمی که در گذشته می زیسته اند، درباره روش های استفاده آنها از تکنولوژی زمانه و درباره اولویت ها و مسوولیت های طراحی آن زمان به ما بگوید.

اینکه صندلی چگونه و توسط چه قومی اختراع شده بحث ما نیست. برخی ایرانی ها را مبدع صندلی می دانند. وجود چندین صندلی با نقوش ایرانی در تخت جمشید و کاخ صدستون به اثبات رسیده است. همچنین آثاری نیز پیش از آن پیدا شده. اما با گذر از این بحث و چشم پوشی از روند تغییرات صندلی نزد اقوام و فرهنگ های مختلف تا قرن بیستم باید به این نکته اشاره کرد که صندلی هم مثل بسیاری محصولات دیگر در قرن نوزدهم مورد توجه اروپاییان قرار گرفت و یک سده پس از انقلاب صنعتی با پی بردن به ارزش طراحی در صنعت، تحول چشمگیری در طراحی و تولید آن و به طور کلی مبلمان ایجاد شد.

ساخت صندلی به روش تولید انبوه در اواخر این قرن، یعنی موقعی که صندلی های دست ساز لویی شانزدهم فرانسه و صندلی های دوره ویکتورین انگلستان عمرشان به پایان رسیده بود، معمول شد. در این زمان به تدریج جنبش های هنری در طراحی شکل می گرفتند. یکی از این جریان هاArt Nouveau بود.

آرت نوو به معنی (هنر نو) حرکتی بین المللی بود که در هر کشوری از اروپا با ویژگی های خاص خودش شناخته می شد. آرت نوو بسیاری از اصول جنبش های پیشین در طراحی مانند استفاده از مواد طبیعی، روش های صنعتی و تهی کردن سطوح از تزئینات را به کار می برد. گرچه مبلمان آرت نوو کمی بیشتر از طرح های تزئین شده استفاده می کرد اما معتقد بود که نباید در این کار زیاده روی کرد؛ هرچند محصول می بایست بیانگر احساسات سازنده اش باشد. در سال ۱۸۹۷ یک معمار و طراح اسکاتلندی به نام چارلز رنه مکینتاش یک صندلی ناهارخوری طراحی کرد که نشان دهنده استفاده ظریفی از مواد، فرم و سمبلیسم بود. صندلی از چوب ساخته شده بود اما استفاده از فضاهای منفی و عناصر باریک و مخروطی، برخلاف محصولات سنگین ماقبل، سبکی و حرکتی بصری ایجاد می کرد. مکینتاش برخلاف جریان های پیشین، مبلمان خود را رنگ آمیزی کرده است (سیاه یا سفید) و بدین گونه به ترکیب بصری عناصر ساختاری بیش از نمایش سطح اصیل مواد اهمیت می داد.

از صندلی های مشهور دیگر در این دوره می توان به صندلی ناهارخوری دارکین که در امریکا و با طراحی فرانک لویدرایت معمار برجسته امریکایی ساخته شد و همچنین صندلی «کافه فلادرموس» اثر جوزف هافمن در اتریش اشاره کرد. این صندلی برخی از ویژگی های صندلی مکینتاش را داشت اما نسبت به آن انتزاعی تر و مهندسی تر بود. گرچه صندلی از چوب ساخته شده بود اما به نظر می رسید که فرم های استانداردشده بیشتری برای تولید صنعتی داشت.

صندلی مشهور بعدی «صندلی قرمز و آبی» با طراحی گریت ریتولد بود. این صندلی در سال های ۱۹۱۸-۱۹۱۷ توسط او که یک کابینت ساز هلندی بود و بعدها به معماری و طراحی روی آورد، با توجه بیشتر بر روی ترکیب بندی بصری ساخته شد.

او پس از طراحی این صندلی با کارهای نقاشی پیت موندریان آشنا شد و این صندلی را طوری رنگ کرد که مانند کارهای او به نظر برسد. هر دو این کارها از مستطیل هایی با رنگ های اولیه و کادرهای مشکی تشکیل شده اند. این طور به نظر می رسد که صندلی ریتولد البته غیر از پشتی مورب آن، سه بعدی شده تابلوی موندریان است. صندلی واسیلی اثر مارسل بروئر که در سال ۱۹۲۵ و در آلمان طراحی شد نیز یکی دیگر از صندلی های مطرح است. «صندلی پایمو» با طراحی آلوار آلتو هم از مهم ترین این صندلی ها است.

آلتو یک بیمارستان برای بیماران مبتلا به سل به سبک مدرن بین المللی طراحی کرده بود و می خواست که برای اتاق های بیماران و استراحتگاه ها مبلمان طراحی کند. او تحت تاثیر صندلی واسیلی قرار گرفت اما می خواست صندلی ای کاملاً مدرن بدون استفاده از لوله های فلزی طراحی کند. هوای فنلاند خنک بود و مردم مبلمانی را دوست داشتند که هنگام لمس آن احساس گرما کنند. همچنین فنلاند سرزمینی سرشار از جنگل های انبوه بود. بنابراین آلتو طرحی مبتنی بر اصول مدرنیسم و فرم کاملاً کاربردی ارائه کرد که از پروسه جدیدی در ورقه ورقه کردن چوب استفاده می کرد. صندلی آلتو دارای منحنی ارگانیک بود و ارزش زیادی از نظر ارگونومی داشت. آلتو در تحقیقات خود در مورد بیماران مسلول به این نتیجه رسید که بهترین زاویه پشتی برای نشستن زاویه ۱۱۰ درجه است و این بهترین حالت برای تنفس فردی با ریه های گرفته است.

اما آخرین صندلی انتخابی ما صندلی کیف لوبیاست؛ صندلی ای که تقریباً هیچ کدام از معیارهای «صندلی بودن» را ندارد. در سال ۱۹۶۱ فردی به نام راشل کارسون کتابی نوشت با عنوان «بهار خاموش» که برای اولین بار امریکاییان را با این حقیقت آشنا کرد که کارخانجات در حال آلوده سازی محیط زیست هستند. پاگیری این مساله از سویی و پیشرفت فناوری پلاستیک در اوایل دهه ۶۰ از سوی دیگر ایده های جدیدی را آشکار کرد. در این هنگام ایتالیا پرچمدار طراحی فرم های مبلمان جدیدی شد که فردگرا و معنی دار بودند. گروهی از طرفداران ایتالیایی صندلی کیف لوبیا را طراحی کردند که تصور قبلی از صندلی به عنوان یک ساختار سخت و محکم را کنار گذاشت.

این صندلی در حقیقت کیفی از جنس وینیل بود که با گلوله های پلی اورتان پر شده بود. این صندلی هیچ فرمی نداشت بلکه فرم بدن شخصی را می گرفت که روی آن می نشست. بنابراین بسیار فردگرا بوده و فرم متغیر آن تقلیدی از روابط اجتماعی متغیر آن دوره بود. این مساله که صندلی باعث می شد فرم در ارتفاع کم و نزدیک به زمین بنشیند و تمام حالت های بدن را پوشش دهد به این معنی بود که با رفتار اجتماعی و سیاسی غیرجدی آن دوره نیز هماهنگ بود. از آن زمان تاکنون طراحی صندلی های متفاوت همچنان ادامه دارد. از پرکاربردترین صندلی های چندین سال اخیر می توان به صندلی آیرون با طراحی «دون چادویک» و «بیل استامپ» در سال ۹۴ و کارهای «کریم رشید» و «مارک نیوسن» اشاره کرد که هر کدام از این صندلی ها می توانند زینت بخش محل کار و محیط زندگی ما باشند